Transport

Slimme energie opslag voor transport

De impact van de energietransitie op de transport sector is enorm, met alle uitdagingen van dien. Uitdagingen als emissievrije zones, een overvol stroomnet door netcongestie, de aanschaf van elektrische trucks, beschikbaarheid van laadinfra en betaalbaarheid van investeringen. Maar de energietransitie brengt naast uitdagingen ook flinke kansen voor de sector, in een transitie van liters diesel naar kWh schuilt namelijk enorm potentieel.

Van liters diesel naar kWh

Een energietransitie bij de transporteur begint vaak bij het vervangen van diesel trucks voor elektrische trucks. 

De dieselprijs is een variabele waar jij als transporteur weinig invloed op hebt, terwijl het een flink deel uitmaakt van de kosten. 

De prijs van een kWh daarentegen, daar kan je middels slim energiemanagement veel meer invloed op uitoefenen. Zo wordt ook de prijs per gereden kilometer ineens voorspelbaarder.

Slimme energiemanagement op basis van interne en externe databronnen.

Benut je zonne-energie optimaal door slimme energiesturing.

De optimale laadstrategie om de operatie en inkomsten te maximeren.

Het voorkomen van overschrijding van het gecontracteerd vermogen.

Energieopslag als buffer voor slimme sturing.

Altijd genoeg vermogen voor je business.

Bouw je eigen energiesysteem

Zonnepanelen, laadpalen, elektrische trucks, elektrische machines en batterijen, bouw je eigen energiesysteem met een energiemanagementsysteem als dirigent van de energiestromen. Het energiemanagement systeem koppelt alle assets aan elkaar en zorgt, op basis van interne en externe data, voor de optimale energiesturing. Denk aan laden wanneer de zonne-opwek hoog is of stroom leveren aan het net als de prijs gunstig is.

Te weinig vermogen?

Je wilt uitbreiden en/of verduurzamen maar je netaansluiting laat het niet toe. Met slimme energieopslag hoef je niet te wachten op een grotere netaansluiting om meer vermogen te gebruiken. Lokaal energiemanagement maakt je minder afhankelijk van het overvolle stroomnet

Of juist vermogen over?

Heb je een netaansluiting die groter is dan het vermogen wat je op dit moment nodig hebt, dan kan je dit potentieel vaak gebruiken interessante verdienmodellen. Zo kan je bijvoorbeeld een deel van je aansluiting inzetten voor energiehandel.

Verzekerd van voldoende laadvermogen

Voor elektrische trucks is een sterke maar ook slimme laadinfrastructuur nodig. De bedrijfsprocessen moeten ongestoord door kunnen, trucks mogen nooit onnodig stilstaan. Onze software communiceert met de aanwezige laadinfra voor de optimale laadstrategie. Zo houdt het rekening met het beschikbare vermogen van de netaansluiting, zonne-energie opwekking, en gevraagd vermogen van het laadplein. Wij koppelen met alle grote laadinfra leveranciers, dus geen zorgen over compatibiliteit.

HBE's, een interessant verdienmodel

Met het laden van elektrisch vervoer komt het handelssysteem van Hernieuwbare Brandstof Eenheden (HBE’s). Door dit systeem kan je al gauw zo’n €0,08 per geladen kWh verdienen. Op een gemiddelde laadbeurt van een elektrische truck komt dat neer op ongeveer €24. Onze slimme batterijsystemen verhogen dat potentieel aanzienlijk.

Webinar HBE's & slimme opslag

Kijk de webinar terug waarin we de werking van HBE’s met slimme energie opslag aan de hand van praktijkvoorbeelden behandelen. Schrijf je in en we sturen je de webinar.

Weten wat het voor jou betekent?

Of je nu gewoon benieuwd bent of een concreet project voor ogen hebt, we denken graag mee. Doe de quickscan of plan een videocall met ons.