Het gestapelde verdienmodel van een slim batterijsysteem

Door verschillende inkomstenbronnen te combineren, maakt een slimme batterij het mogelijk om gestapelde verdienmodellen te creëren. Zo kan een batterijsysteem zichzelf in sommige gevallen al binnen 4 jaar terugverdienen. De inkomstenbronnen kunnen in de loop van de tijd worden aangepast, afhankelijk van veranderingen in de situatie van een bedrijf en externe factoren. In dit artikel lees je alles over de verschillende onderdelen van het verdienmodel van een slim batterijsysteem.

Zonne-energie

Zonnepaneleneigenaren leveren vaak 70-75% van hun opgewekte zonne-energie terug aan het elektriciteitsnet vanwege een mismatch tussen opwekking en verbruik. Een intelligent batterijsysteem verkleint deze mismatch. De batterij slaat zonne-energie op om te gebruiken op momenten waarop de zon niet schijnt, maar je bedrijf wel energie nodig heeft. Zo benut je optimaal je zelf opgewekte zonnestroom en hoef je minder elektriciteit van het net af te nemen. Daarnaast betaal je minder transportkosten aan de netbeheerder omdat je minder stroom teruglevert én afneemt. Je maakt dus minder gebruik van je netaansluiting. Deze dubbele kostenbesparing op de energierekening is een belangrijk onderdeel van het verdienmodel van een slimme batterij: zonne-energie is gemiddeld goed voor 24% van de opbrengsten.

Energiehandel

Een manier om inkomsten te genereren met een slimme batterij is het handelen in energie op de spotmarkt (ook wel EPEX markt genoemd) en de onbalansmarkt. De slimme batterij optimaliseert de laad- en ontlaadstrategie op basis van energieprijzen en jouw energiebehoefte. Het systeem koopt in wanneer de energie gunstig is en verkoopt energie tegen een hogere prijs. Een slimme batterij kan ook anticiperen op negatieve EPEX prijzen, wat betekent dat je geld krijgt om stroom af te nemen.

Je kunt je batterijsysteem daarnaast inzetten om de onbalans op het stroomnet te helpen corrigeren en pieken in opwek en verbruik op te vangen. Door je intelligente batterij aan te bieden als buffer voor de netbeheerder, ontvang je een interessante vergoeding. De slimme software in de batterij kijkt naar de voorspelde onbalansprijs om in te schatten of het lucratief is om de batterij te laden of juist te ontladen. Ongeveer 37% van de opbrengsten van een slimme batterij komt voort uit energiehandel. Lees meer over hoe energie handelen met een slimme batterij werkt.

Belastingvoordelen

Afschrijving zoals de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) en de Energie-investeringsaftrek (EIA) kunnen de kosten voor de aanschaf van een slimme batterij aanzienlijk verlagen. De KIA is een belastingvoordeel voor ondernemers die kleine investeringen doen in bedrijfsmiddelen. Voor 2024 kun je gebruikmaken van deze aftrek als je tussen de € 2.801 en € 387.580 investeert in bedrijfsmiddelen voor jouw onderneming.

De EIA is een fiscale aftrekpost voor ondernemers die investeren in energiebesparende bedrijfsmiddelen of duurzame energie. Als je kiest voor een batterij die voldoet aan de eisen van de Energielijst, kun je maar liefst 40% van de aanschafwaarde van je winst aftrekken. Voor de batterijsystemen van iwell zijn er twee codes die in aanmerking komen: code 251118 [W] en 260101 [W]. Belastingvoordelen maken ongeveer 17% uit van de totale opbrengst van het verdienmodel van een batterijsysteem.

Netaansluiting en gecontracteerd vermogen

Een ander onderdeel van het verdienmodel zijn de kosten die je bespaart door niet te hoeven investeren in een grotere netaansluiting en een hoger gecontracteerd vermogen. Het batterijsysteem laadt met het beschikbare gecontracteerde vermogen en levert vervolgens een veel hoger vermogen wanneer je dat nodig hebt. Je produceert en gebruikt je energie lokaal binnen je eigen mini-grid. Dit zorgt bij veel bedrijven voor flinke kostenbesparingen en is doorgaans goed voor zo’n 13% van de totale opbrengst van een batterijsysteem. Lees meer over hoe slimme batterijen zorgen voor meer elektrisch vermogen zonder een grotere netaansluiting.

Hernieuwbare Brandstof Eenheden (HBE’s)

Hernieuwbare Brandstof Eenheden, ook wel HBE’s genoemd, zijn certificaten die bedrijven kunnen verkrijgen door hernieuwbare energie te leveren aan verschillende vormen van vervoer. Met een batterijsysteem kun je meer HBE’s verkrijgen, omdat de batterij zonne-energie opslaat en tegen 100% (in plaats van tegen 30,4% met netstroom) HBE’s genereert. HBE’s zijn verhandelbaar en hebben een marktprijs, waardoor ze een bron van inkomsten vormen. Ze maken ongeveer 16% uit van het totale verdienmodel van een slimme batterij. Lees meer over HBE’s en slimme batterijsystemen.

of kies hieronder een ander thema waar je meer over wilt weten.

Netcongestie

Een energietransitieversneller of -vertrager? Lees alles over het fenomeen netcongestie.

Energiemarkten

Hoe werken de energiemarkten? Lees alles over de verschillende energiemarkten en hun werking.

E-mobility

Wat is charge management? Lees alles over (snel)laders en slimme toepassing met energie-opslag.

Software

Wat is een EMS? Lees alles over energy management systemen en de rol van software in energie-opslag.

Veiligheid & regelgeving

Hoe veilig is een batterijsysteem? Lees alles over internationale en nationale regelgeving.

Slim batterijsysteem

Hoe werkt een slim batterijsysteem? Lees alles over de componenten van een batterijsysteem en hoe ze werken.

Altijd op de hoogte

De nieuwste artikelen, whitepapers en andere nieuwtjes altijd in je inbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.