TommyTomato kookt weer op vol vermogen met slim batterijsysteem van iwell

UTRECHT, 15 februari 2024 – iwell heeft in recordtijd een batterijsysteem geplaatst bij het Haarlemse hoofdkantoor van do good-initiatief TommyTomato, dat al één miljoen gezonde schoollunches heeft bereid en geleverd. Dankzij de slimme batterij is de locatie minder afhankelijk van het stroomnet én beter bestand tegen stroomstoringen.

Vele stroomstoringen bleven de operatie van TommyTomato belemmeren, waardoor oprichter Bas Turk een dringende oproep deed via LinkedIn voor ‘extra vermogen’. Turk: ‘’De stroomuitval maakte het werk soms onmogelijk en we konden ook niet uitbreiden. Het stroomnet in onze omgeving is ontzettend vol en de wachttijd voor verzwaring van onze aansluiting is ruim twee jaar. Te veel stroomuitval zou ten koste gaan van het op tijd leveren van de warme maaltijden. Op de lange termijn zou dit betekenen dat wij ons niet aan onze afspraak konden houden om tijdig warme groente lunches op scholen te leveren. We zijn dankbaar dat iwell reageerde en zo snel kon leveren, net als voor de steun vanuit Stichting DOEN die razendsnel hebben geschakeld over een deel van de financiering van deze investering.’’

Courgette ‘m daar maar neer

iwell plaatste een Power Cube Modular-systeem met 125 kW aan vermogen en 215 kWh aan capaciteit, waarmee TommyTomato het aantal ovens kan uitbreiden tot 40. Daarmee kunnen dagelijks ruim 15.000 lunches worden verwarmd. De batterij is gewrapped in een ontwerp van TommyTomato, met grappige groenteleuzen als ‘’komkomm-er niet aan’’.

‘’We zijn er trots op dat we hulp hebben kunnen bieden’’, zegt Jan Willem de Jong, oprichter en CEO van iwell. ‘’De oproep van TommyTomato kwam vlak voor de feestdagen bij ons binnen. De plaatsing is begin januari voltooid en de batterij is inmiddels volledig operationeel. En ik weet zeker dat niet alleen Bas worstelt met de netcongestie in zijn regio, dat geldt natuurlijk voor meer ondernemers. Dit project en de snelheid die erbij kwam kijken bewijst dat een oplossing voor een gebrek aan vermogen of niet kunnen uitbreiden vaak wel voorhanden is.’’

Over TommyTomato

TommyTomato heeft als missie om van kinderen groente-eters voor het leven te maken. Zij leveren op dit moment warme lunches aan meer dan 20.000 kinderen op meer dan 180 scholen in de regio van Haarlem, Utrecht en Den Haag. Naar verwachting zal dit aantal het komende jaar groeien naar 500+ scholen in het hele land. Kortgeleden realiseerde Tommy Tomato het magische getal van één miljoen geleverde groentelunches. Voor meer informatie over TommyTomato, zie https://www.tommytomato.nl/.

Laadinstallatie op zon operationeel bij Oegema Transport

Dedemsvaart, 19 december 2023 – De bouw van de duurzame laadinstallatie voor elektrische vrachtwagens bij Oegema Transport is gereed. Met de Laden op Zon installatie kan Oegema haar nieuwe E-trucks vanaf nu duurzaam laden, ondersteund door een slim batterij-systeem en zonnestroom installatie. De installatie is een prachtig voorbeeld van verduurzaming in de transportsector en een concrete oplossing voor de veelvoorkomende netcongestieproblematiek. Laden op Zon kwam tot stand uit een innovatieve co-creatie tussen installateur Zonnegilde, batterijproducent iwell, energieleverancier Eneco en laadpalen fabrikant ABB E-mobility die hun expertise aan het project toevoegden om de installatie mogelijk te maken. 

Voortrekkersrol in verduurzamen transportwereld

In de totstandkoming van de laadinstallatie nam Zonnegilde de volledige regie voor haar rekening, inclusief de ontwikkeling en technische realisatie van het project. In dit project werd voor het eerst een batterij geplaatst door Zonnegilde. De samenwerking met batterijproducent iwell was dan ook van groot belang in de ontwikkeling en totstandkoming van de gehele laadinstallatie. Het eindresultaat is het eerste Laden op Zon project dat opgeleverd wordt. Iwell brengt met het batterijsysteem en het energiemanagement systeem de verbinding tussen de verschillende energie opwekkers en afnemers. Eneco levert binnen het project de energie en zorgt voor de energiesturing, wat de businesscase van de gehele installatie interessant maakt. Gerard de Ruiter, directeur van Zonnegilde: “Het laadplein bij Oegema voor het opladen van meerdere elektrische trucks draagt bij aan de transitie naar een groenere transportsector. Zij pakken hierin echt een voortrekkersrol in de markt.” 

Meer of volledig elektrisch rijden is een ambitie van een toenemend aantal transportbedrijven. Niet alleen omdat het kostenefficiënter is, maar ook door de aangescherpte milieuzones in steden,  omdat bedrijven willen verduurzamen en omdat opdrachtgevers steeds vaker vragen om een bijdrage van hun transporteur aan hun verduurzaming. Transportbedrijven zoeken naar een manier om zo veel mogelijk duurzaam en kostenefficiënt te laden. En ze willen de energie opslaan om zo op elk moment van de dag te kunnen laden, ook als de zon niet schijnt. Maar omschakelen op elektrisch transport is een complexe opgave. Niet alleen moet het bestaande wagenpark vervangen worden door e-trucks, ook de laadinfrastructuur moet op orde worden gebracht inclusief een batterijenergieopslag en energiemanagementsysteem. Ook zijn er flinke uitdagingen op het gebied van financiering. 

Partnering voor verduurzaming in transportsector

Zonnegilde wil vaker samen optrekken met partners als Eneco en iwell om opdrachtgevers optimaal te begeleiden in deze opgave. We kunnen dit niet alleen en moeten de synergie zoeken met partner experts. De Ruiter licht toe: “Verduurzaming in de transportsector vraagt een overall aanpak. Daarom geven we advies, verzorgen we de ontwikkeling en technische realisatie van het project in samenwerking met de opdrachtgever en onze partners. En natuurlijk nemen we ook het terug leveren van stroom en een eventuele verduurzaming van vastgoed mee in het totale plaatje.” 

De batterij en het energiemanagementsysteem van iwell maakt het project compleet. Het slimme batterijsysteem communiceert met het laadplein, de zonnepanelen en Eneco om zo de ideale laad- en ontlaad strategie te bepalen. Op deze manier wordt de energie geoptimaliseerd zonder dat Oegema er omkijken naar heeft. 

“Deze oplevering is een mooie mijlpaal”, aldus Peter van den Berg, directeur AgroEnergy, onderdeel van Eneco. “Voor ons is dit het eerste project waarbij we het energiesysteem met een batterij van een klant daadwerkelijk sturen. Door de energie uit de batterij zowel lokaal in te zetten, als op de verschillende energiemarkten, zorgen we ervoor dat het stroomnet in balans blijft en de businesscase van de installatie interessant wordt. We sturen het batterijsysteem, de laadpalen en zonnepanelen aan en stemmen opwek, opslag en gebruik af op de prijspeilen van de verschillende energiemarkten. Zo blijft het stroomnet in balans en behalen we voor Oegema maximaal rendement.“

Ook publiek laden op bedrijfsterrein

Laden op de laadinstallatie van Oegema in Dedemsvaart door andere bedrijven in de regio en consumenten zal vanaf het voorjaar van 2024 ook mogelijk worden. Daardoor komt er naast de verduurzaming van de logistieke dienstverlening ook een interessant verdienmodel tot stand. De investeringen om transport te vergroenen met zon zijn groot, dus het kan niet anders dan dat er ook geld terugverdiend moet worden. Door de laadinstallatie ook publiek toegankelijk te maken, komt een deel van de investering niet alleen via de eigen transportdiensten terug maar ook via het publieke laden. Zo wordt de financiering van duurzamer transport ook steeds haalbaarder. Daarmee is de Laden op Zon oplossing plotseling een stuk interessanter voor alle transportbedrijven met een wagenpark van 50 of meer vrachtwagens, waarvan een deel bestaat uit elektrische trucks.

Hoe onze batterij helpt bij de uitbreiding van het energienet

Electro Power Systems in Geldermalsen is een belangrijke speler in het uitbouwen van het energienet. Door middel van het assembleren en leveren van compactstations en (niet)betreedbare stations helpt zij het Nederlandse stroomnet – wat geteisterd wordt door netcongestie – uit te breiden. Onlangs heeft Electro Power Systems hun gloednieuwe productiehal  feestelijk geopend en is deze volledig operationeel.

Electro Power Systems zorgt ervoor dat (nieuwe) bedrijfspanden volledig en juist worden aangesloten op het net. Maar voor hun eigen nieuwe productiehal was er op het lokale stroomnet te weinig ruimte. De hal – en dan met name de kraanbaan aan het plafond in de hal – kon op de aanwezige netaansluiting niet draaien door gebrek aan piekvermogen. De stroomvraag pieken die de kraanbaan zou veroorzaken waren groter dan de netaansluiting aan kon.

Herhaaldelijk boven de netaansluiting en/of het gecontracteerd transportvermogen uitkomen met je stroomvraag kan vervelende boetes en zelfs uitval van apparaten tot gevolg hebben. Dat wil je uiteraard als fabrikant ten allen tijde voorkomen.

De oplossing voor Electro Power Systems was een Power Cube van iwell met een vermogen van 30 kW en een capaciteit van 35 kWh. De Power Cube helpt binnen milliseconden de pieken op te vangen en zorgt ervoor dat de stroom niet van het net wordt gevraagd maar van het batterijsysteem. Zo stijgen de pieken niet langer boven de beschikbare netaansluiting uit.

Naast het opvangen van pieken in de stroomvraag helpt de Power Cube Electro Power Systems ook bij het opslaan van zonne-energie, gegenereerd door de zonnepanelen op het dak. Hierdoor opereert de productiehal deels op de eigen opgewekte zonne-energie. En zo kon de spiksplinternieuwe productiehal onlangs feestelijk worden geopend en draait deze inmiddels op volle toeren.

Soortgelijke casus?

Zorgt jouw netaansluiting en/of gecontracteerd vermogen voor een obstakel in je groeiplannen of duurzame ambities? Laat je niet langer beperken door netcapaciteit met een slim batterijsysteem. Lees hier meer over hoe het werkt.

Vorige slide
Volgende slide

Installatie van intelligent batterijsysteem voor e-trucks van Oegema Transport

Oegema Transport, gevestigd in Dedemsvaart, bereidt zich voor op een duurzame toekomst van de transportsector met een innovatief laadinfrastructuurproject ontwikkelt door Zonnegilde. De propositie van Zonnegilde genaamd “Laden op Zon” wordt in de praktijk gebracht met ‘launching partner’ Oegema. iwell plaatste onlangs voor dit project een slim batterijsysteem voor de opslag en management van de opgewekte energie. ABB levert de snelladers voor het laadplein.

Het batterijsysteem – de zogeheten Mega Cube Modular – van iwell zorgt ervoor dat de snelladers, e-trucks en zonnepanelen naadloos met elkaar samenwerken. Als dirigent van de energiestromen maakt het batterijsysteem het mogelijk om altijd te laden op de zon. Ook als de zon niet schijnt, tegen een zo laag mogelijke prijs. 

Het concept Laden op Zon met slim batterijsysteem zorgt voor een interessant business model. De meest duurzame stroom (als de zon schijnt), is ook vaak de goedkoopste stroom. De Mega Cube Modular van iwell anticipeert slim op volatiele marktprijzen en laadt en ontlaadt vervolgens op de meest gunstige momenten. 

Daarnaast verzilverd het ook Hernieuwbare Brandstofeenheden (HBE’s) voor Oegema tijdens het laden van de e-trucks. Zo is Oegema veel minder kwetsbaar voor grillige energieprijzen, nu én in de toekomst. Niet onbelangrijk als stroomkosten, vanwege de e-trucks, een steeds groter deel van je operationele uitgaven gaan uitmaken.  

De Mega Cube Modular van Oegema Transport heeft een capaciteit van 3,225 MWh en een vermogen van 1,5 MW. Het systeem werkt naadloos samen met een groot zonnedak van 1,8 MWp. Dit jaar maken 6 e-trucks gebruik van het intelligente energiesysteem. In korte tijd wordt dit uitgebreid naar, maar liefst, 36 e-trucks.

Op momenten dat de batterij niet wordt gebruikt voor het laden van e-trucks, wordt het batterijsysteem door Eneco ingezet op de balanceringsmarkten. Dit zorgt voor een stabieler elektriciteitsnet en helpt onbalans in het net voorkomen.

Oegema Transport laat zien dat de transitie naar een duurzame transportsector niet op zich laat wachten en neemt het voortouw. Slimme energie-opslag maakt het voor Oegema mogelijk om uitdagingen voor verduurzaming als netcongestie te overwinnen.

Jan Willem de Jong, CEO van iwell, prijst de innovatiekracht van Zonnegilde en Oegema: “het laat zien hoe het duurzame verdienmodel van transporteurs er uit kan zien. Zo is ze klaar voor een toekomst waarin steeds meer klanten een duurzame bedrijfsvoering eisen. Trots dat we hier met onze slimme software en batterij hieraan bij mogen dragen”

E. van Wijk Logistics verduurzaamt alsnog in netcongestiegebied

E. van Wijk Group – een internationaal logistiek bedrijf met meer dan 75 jaar ervaring – blijft innovatief in een markt vol uitdagingen. Het bedrijf wil verduurzamen en doet dat onder andere door in de nabije toekomst in te zetten op duurzaam opgeladen e-trucks, batterijen en zonnepanelen. En dat is nog niet zo makkelijk, omdat hun kantoorlocatie in Giessen geteisterd wordt door netcongestie.

Eigen opgewekte schone stroom

Om de e-trucks duurzaam te kunnen laden en optimaal gebruik te maken van het gebouw van de E. van Wijk Group wordt er door Zonnegilde een zonnestroomsysteem met maarliefst 2.800 zonnepanelen geïnstalleerd. Genoeg om naar verwachting zo’n 1.412 MWh aan duurzame energie op jaarbasis op te wekken. “Met het “Laden op Zon” concept van Zonnegilde helpen wij bedrijven in de transportsector in de volgende stap om elektrisch rijden mogelijk te maken.” aldus Gerard de Ruiter van Zonnegilde.

De zonnestroom mag niet worden teruggeleverd, omdat het lokale stroomnet overbelast is en moet dus volledig benut of gecontroleerd worden door E. van Wijk Group zelf. 

Oplossing

Als oplossing plaatst iwell een slim batterijsysteem met een vermogen van 1 MW en een capaciteit van 4,3 MWh. Zo kan er ondanks netcongestie alsnog het hoge gevraagde vermogen van de snelladers van e-trucks worden geleverd. Tegelijkertijd is er voldoende capaciteit beschikbaar om zonnestroom op te slaan en te leveren aan de snelladers.

Het slimme batterijsysteem is geïntegreerd met de grootste energieslurpers en opwekkers van het terrein. Het systeem stuurt de zonnepanelen en snelladers voor de e-trucks aan en bewaakt ondertussen de netaansluiting. Hiermee fungeert het slimme batterijsysteem als een dirigent van de lokale energiestromen. Zo is er altijd voldoende stroom beschikbaar op het juiste moment op de juiste plek in de juiste hoeveelheid.

Voorsorteren op een groene toekomst

Ewout van Wijk – CEO van de E. van Wijk Group verdient wat ons betreft alle lof voor zijn visie op de toekomst van de transportsector. Hij erkent dat de energietransitie de kern van zijn bedrijf gaat veranderen. Energie en energiemanagement worden een steeds belangrijker onderdeel van zijn transport business. Hij kiest voor een intelligente en innovatieve aanpak. In plaats van af te wachten tot de wal het schip keert, maakt Ewout nu al werk van een all-electric verdienmodellen. Als iwell zijn we er trots op het feit dat we de E. van Wijk Group daarbij kunnen helpen.

Ewout van Wijk zegt voor iwell te hebben gekozen vanwege “de intelligentie en flexibiliteit van het batterijsysteem rondom het rondom het managen van mijn energie on site en de bewezen track-record in een relatief nieuwe markt”. 

Aan de slag?

Wil je weten wat congestie, e-trucks en zonnepanelen voor jouw logistieke bedrijf betekenen? Doe de quickscan of plan een afspraak in.

Duurzaamheid ontmoet innovatie bij Hippisch Centrum Exloo

Het Hippisch Centrum Exloo, een bekend paardencentrum in Nederland, streeft ernaar om het duurzaamste hippisch centrum van het land te worden. In deze blog vertelt Barend Goes, marketeer bij iwell, hoe het paardencentrum met behulp van de slimme batterijsystemen van iwell de energietransitie een boost kon geven.

Duurzaamste paardencentrum van Nederland

Hippisch Centrum Exloo is een bekende naam in de wereld van de paardensport, maar het verouderde complex was toe aan een upgrade en een verduurzamingsslag. In 2016 uitte eigenaar Lieuwe Koopmans de ambitie om het duurzaamste paardencentrum van Nederland te worden. Met een groot en geavanceerd buitenterrein, twee grote rijhallen en bijna zeventig stallen met afspuit- en aanbindplaatsen viel er op het vlak van verduurzaming heel wat te winnen. Allereerst werd de vochtregulering van de binnen- en buitenbakken aangepakt. Daarna werd de halogeenverlichting in de hallen en kantine vervangen door ledlampen, het witgoed en de keukenapparatuur vervangen door energiezuinige varianten en is het dak vernieuwd en geïsoleerd. Maar de ambities waren groter. Koopmans vroeg de provincie Drenthe te adviseren over de inzet van subsidies en de juiste partners om mee samen te werken. Harold Veldkamp, projectaanjager Slimme energiesystemen bij de provincie, adviseerde een energiecheck uit te voeren en om subsidies aan te vragen via de Subsidieregeling Oplossingen Netcongestie en SDE++. Met deze regeling krijgt het centrum gedurende vijftien jaar compensatie voor het verschil tussen de kostprijs van de techniek en de marktwaarde van de geproduceerde duurzame energie. Hierdoor kan het centrum de kosten voor de investering in zonnepanelen en het batterijsysteem terugverdienen.

Netcongestie in Drenthe

Koopmans plaatste 604 zonnepanelen op de gerenoveerde daken. Helaas loopt het elektriciteitsnet in Drenthe – net als in veel andere delen van Nederland – tegen de grenzen aan. Op advies van de provinciale specialisten koos het Hippisch Centrum voor een samenwerking met iwell. Sinds september 2022 staat er in Exloo een batterijsysteem van iwell met een capaciteit van 210 kWh dat als opslag fungeert voor de 604 zonnepanelen. Zo wordt het paardencentrum ruimschoots voorzien van elektriciteit uit de voorraad energie die overdag wordt opgeslagen. Er is vaak zelfs nog energie over om aan Golfpark Exloo te leveren voor de krachtstroompompen van de sproei-installatie ’s nachts. Koopmans overweegt daarnaast om enkele AC-laders voor elektrische voertuigen van stroom uit de batterijen te voorzien. De zelflerende software van iwell voorkomt dat er zonnestroom wordt teruggeleverd op het Drentse elektriciteitsnet, zodat het Hippisch Centrum zonnepanelen kon gebruiken zonder het krap bemeten Drentse elektriciteitsnet te belasten.

Oplossingen vinden

Dankzij deze duurzame maatregelen zijn de elektriciteitskosten van het hippisch centrum tot nagenoeg nihil teruggebracht en verwacht Koopmans dat ze binnenkort energieneutraal zijn en het groenste hippisch centrum van Nederland zijn. Dat maakt het Hippisch Centrum Exloo een prachtig voorbeeld van hoe je problemen kunt oplossen en kansen kunt benutten in de energietransitie. Door slimme oplossingen te vinden, zoals het plaatsen van een batterijsysteem, kunnen we samen de energietransitie versnellen en bijdragen aan een duurzame toekomst.

Ook aan de slag?

Wij helpen je graag met onze slimme batterijsystemen. Samen kunnen we de energievoorziening in Nederland verduurzamen en betaalbaar houden! Weten wat jij kunt doen om de energietransitie te versnellen? Neem gerust contact met ons op, we onderzoeken graag samen met jou hoe we een mooie oplossing kunnen ontwikkelen.

Obelink eerste BENG DC in Europa met 1MW MegaCube van iwell

In het westen van Winterswijk staan een aantal panden gesigneerd met de naam Obelink. Obelink, al bijna 65 jaar een familiebedrijf met Achterhoekse roots, is inmiddels uitgegroeid tot de grootste kampeerspecialist van Europa. Door het combineren van een ruim 70,000m2 megastore met webshops in zes verschillende talen is Obelink de laatste twintig jaar in staat gebleken om het klantenbestand te vergroten en het merk te verstevigen. Deze groei vraagt om nieuwe investeringen. Zo is men aan de noordkant van Winterswijk bezig met de realisatie van een 27.000 m2 tellend distributiecentrum. Berry Velthuis, directeur bij Obelink, zegt daarover: “We willen blijven dromen en dat doen we op allerlei vlakken. We maken onze megastore meer en meer een ‘Belevenisparadijs’, maar ons nieuwe DC wordt ook heel bijzonder. We noemen hem de ‘Kampeergelukfabriek’. Dat bijzondere zit ‘m in de combinatie van drie logistieke principes waar robots, mensen en systemen samenkomen. Ook is het nieuwe DC een volledig geëlektrificeerd en bijna-energieneutraal gebouw (BENG) en heeft het als eerste van Europa een MegaCube van iwell inpandig geplaatst.”

Netaansluiting aanvankelijk ontoereikend

Nick Vooijs, een telg uit de derde generatie en werkzaam als inkoper meldt: “Als je grootse plannen hebt om de online verkoop in Europa een extra boost te geven en je wordt voor aanvang van de bouw geconfronteerd met de problematiek van netcongestie, dan moet je creatief schakelen. We hadden al besloten om geen gasaansluiting aan te vragen, zonnepanelen en warmtepompen te plaatsen, maar een grote stroomaansluiting bleek aanvankelijk een probleem te kunnen worden. Er leek daarmee geen sluitende oplossing voor ons energievraagstuk te zijn.” De netaansluiting die werd toegekend was primair 340 kVA verbruik en 1.400 kVA teruglevercapaciteit. Dat laatste is in januari 2023 verhoogd naar respectievelijk 1.000 kVA en 2.000 kVA.

Zeventig procent zonnestroom

Echter met de 6.490 zonnepanelen wordt een vermogen gerealiseerd van 2,59 MWp, waarmee overdag het batterijsysteem 2,15 MWh MegaCube van iwell wordt opgeladen. Vervolgens wordt deze capaciteit in de piek van de operationele activiteit in de avonden gebruikt voor de elektrische heftrucks, lopende banden, verlichting, IT-systemen, de zeven warmtepompen en dergelijke. Zo kan in zeventig procent van de 365 dagen het DC voorzien worden van zonnestroom. Vooijs hierover: “De realiteit is, dat we voor de zekerheid van de continuïteit van de operatie nog steeds een netaansluiting nodig hebben, maar de inschatting is dat we hiermee meer dan genoeg voor onszelf kunnen opwekken. Als we het overschot tegen een goede prijs terugleveren aan het net is dat goed voor het milieu én voor onze exploitatiekosten.”

Piekbelasting in de avonden

Het probleem en tegelijkertijd het geluk is dat het DC van Obelink vooral in de zonnige maanden volop draait. In de wintermaanden van november tot in februari zijn de bestellingen geringer. Wat bovendien ook meespeelt is, dat kampeerders het gros van hun bestellingen in de avonduren doen. Hierdoor is de piekvraag op die tijdstippen hoog, maar wordt door het batterijsysteem gezorgd voor de afvlakking van die pieken (peak shaving). Het iwell EMS (Energy Management System) maakt voorspellingen van het lokale verbruik op basis van historische data en koppelt die aan de weersverwachtingen. Hierdoor kan de zelflerende software van iwell het gebruik optimaliseren, waardoor er zo min mogelijk wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet.

Netstabiliteit

Verder heeft de energieleverancier Nieuwe Stroom er met iwell EMS voor gezorgd dat geregeld gekeken wordt of de opgeslagen, en de komende 24 uur niet te benutten stroom, teruggeleverd kan worden aan het net. Het systeem kijkt dan uiteraard naar de dan geldende prijs, om optimaal te kunnen profiteren. Volgens Jan Willem de Jong, CEO bij iwell is het voor de toekomstige energievraag noodzakelijk om met behulp van batterijopslagsystemen alle energiestromen binnen en rondom een gebouw te optimaliseren. Hiermee vlak je de piekbelasting af, maar door de inzet van het batterijsysteem wordt ook het stroomnetwerk meer in balans gebracht. Op dit moment is door de sterk schommelende gasprijzen en groei van zon en wind erg veel sprake van onbalans. Batterijen concurreren steeds vaker gascentrales weg op de veilingmarkt die Tennet organiseert om haar stroomnetten in balans te houden.

Interesse?

Ben je ook van plan om grootschalige opslag toe te passen? Neem gerust contact met ons op, we onderzoeken graag samen met jou hoe we een mooie oplossing kunnen ontwikkelen.

Eerste Mega Cube op stroom bij elektriciteitscentrale van Eneco

Eneco is een internationaal energiebedrijf dat zich, net als wij bij iwell, inzet voor het versnellen van de energietransitie. Het is dan ook niet vreemd dat wij vier jaar geleden onze samenwerking zijn gestart. Dankzij onze Mega Cube zet Eneco weer een stap vooruit in de energietransitie. Op 8 maart was het zo ver: Huib van Essen, gedeputeerde van Provincie Utrecht en de Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk zetten de Mega Cube daadwerkelijk op stroom bij de elektriciteitscentrale van Eneco in Utrecht.

Versnellen energietransitie

Het is de ambitie van Eneco om in 2035 volledig klimaatneutraal te zijn, voor hun eigen energiegebruik en dat van hun klanten, zo schreven wij al in een eerdere blog. Dat vraagt om radicale elektrificatie, het uitfaseren van aardgas in productie en levering van energie en het versnellen van duurzame warmte. Daarom onderzocht Eneco de batterijoplossing van iwell als een van de oplossingen voor energieopslag. Dankzij de Mega Cube kan Eneco weer een stap zetten in de energietransitie.

Minder gas

Waar de Cubes zorgen voor oplossingen in de lokale ‘wegen’ van bedrijfsterreinen en wooncomplexen, worden Mega Cubes ingezet op de ‘snelwegen’ van het elektriciteitsnet. Ter vergelijking: een standaard Cube is goed voor 10 kWh, een Mega Cube staat voor 1.400 gewone Cubes in één systeem. Onze batterijoplossing stelt Eneco voortaan in staat om de opgeslagen stroom uit de batterij in te zetten voor het balanceren van de in- en uitgaande energie op het stroomnet. Hierdoor kan de centrale een piekvraag opvangen door eerst duurzaam opgewekte energie in te zetten en productiecapaciteit van de centrale stapsgewijs op te schalen. Dit vermindert het gasverbruik.

Groene stroom

Met het FlexiDao monitoringsysteem wordt er daadwerkelijk groene stroom gebruikt van Nederlandse zon- en wind­parken. De Mega Cube is op het Eneco-terrein opgesplitst in zes losse containers, voorzien van drie transfor­matoren. Met de inzet van dit grote batterij­systeem maakt iwell het energienet minder afhankelijk van fossiele brandstoffen in dit geval gas. Het systeem bespaart 2,6 kiloton CO2 per jaar, wat gelijk staat aan het jaarlijks verbruik van ruim 2.600 huishoudens. Gedurende de gehele levensduur van de batterij wordt bijna 40 kiloton CO2 bespaard.

Versnelling energietransitie

De fluctuerende energieprijzen hebben een grote impact op de snelheid van de energietransitie. Bedrijven en eigenaren van vastgoed investeren op grote schaal in technologieën zoals warmtepompen, zonnepanelen, laadpalen, elektrificatie van hun wagenpark en de overstap van gas naar elektriciteit. Door gebruik te maken van slimme batterijsystemen kunnen ze de stroom die ze zelf opwekken optimaal benutten en mogelijk zonder dat ze hun aansluiting op het net moeten verzwaren. Dit bespaart niet alleen op kosten, maar voorkomt ook tijdrovende aanvragen voor de verzwaring van aansluitingen, wat met de huidige netcongestie vaak überhaupt niet mogelijk is.

Interesse?

Ben je ook van plan om grootschalige opslag toe te passen? Neem gerust contact met ons op, we onderzoeken graag samen met jou hoe we een mooie oplossing kunnen ontwikkelen.

Van zonnepanelen tot batterijopslag: Excelsior ’20 hard op weg naar energieneutrale vereniging

De energiecrisis brengt niet alleen veel gezinnen en organisaties in de problemen, ook sportclubs worstelen om het hoofd boven water te houden. Het verhogen van het contributiebedrag is vaak de enige oplossing, maar dat belemmert veel Nederlanders weer om hun sport te blijven beoefenen. Omnivereniging Excelsior ’20 investeerde op tijd in energiebesparende maatregelen en is vandaag de dag zo goed als energieneutraal. In deze blog vertelt Jan Wegman, penningmeester bij de Schiedamse club en in het dagelijks leven werkzaam in de energiesector, over de vier grote maatregelen die de club zo ver bracht.

Stijgende energieprijzen

Het was het najaar van 2021 toen ik ineens zag dat de prijzen van gas en stroom heel hard begonnen te stijgen. Het energiecontract van Excelsior ’20 zou begin 2023 aflopen. Dat gaf me een jaar om een nieuwe energieleverancier te gaan zoeken én om energiebesparende maatregelen te nemen. Een half jaar later, op 24 februari 2022, viel Rusland Oekraïne binnen en was de energiecrisis een feit. We waren net op tijd dus.

Eigen stroom opwekken dankzij 245 zonnepanelen

In 2015 hadden we al 140 zonnepanelen laten plaatsen. Daarmee werd de stroomrekening gehalveerd. Toen onze huisinstallateur de beschikking over lichtere zonnepanelen kreeg, waarvoor minder draagkracht nodig is, hebben we er nog 105 laten plaatsen. Daardoor kunnen we ons stroomverbruik van 75.000 kWh nu bijna volledig zelf opwekken.

Infraroodpanelen om te verwarmen

Naast zonnepanelen hebben we infraroodpanelen geplaatst, waarmee we onder andere de kleedkamers en een deel van de kantine verwarmen. Dat kost meer stroom, maar scheelt een slok op een borrel als het gaat om het gasverbruik. Toen in augustus 2022 de gasprijzen explosief stegen, waren we blij dat we die maatregel genomen hadden.

Warm water dankzij warmtepomp

We hebben inmiddels ook de cv-ketels losgekoppeld en gebruiken nu een warmtepomp voor de warmwatervoorziening van onze vereniging. Dankzij deze warmtepomp kunnen onze sporters warm douchen, kan de wasmachine z’n werk doen en kunnen de kantinemedewerkers warm water gebruiken in de keuken.

Hoe Excelsior '20 vrijwel energieneutraal werd

Batterijopslag

Bij een sportclub als de onze, waar we voetballen, cricket spelen en bridgen, is de piekafname van stroom in de avond, als de zon niet schijnt. Dat levert een behoorlijk probleem op als je van zonnepanelen afhankelijk bent. Ik zag dat ze bij SC Everstein een batterijsysteem gebruiken dat opgewekte energie opslaat, de Power Cube. Ik ben daar eens gaan kijken en was meteen verkocht. We hebben twee Power Cubes van iwell aangeschaft en nu kan de opgewekte zonne-energie worden opgeslagen. Daardoor zijn we niet meer afhankelijk van het energienetwerk en kunnen we onze zelf opgewekte energie gebruiken wanneer we die nodig hebben.

Tachtig euro contributieverhoging of investeren?

Al deze maatregelen bij elkaar vroegen een totale investering van 450.000 euro. Dat is even slikken. Dankzij bijdragen van de gemeente Schiedam, het Fonds Schiedam Vlaardingen, de BOSA-regeling en een aantal donateurs was het grootste deel van dat bedrag afgedekt en moesten we nog ‘maar’ dertigduizend euro zelf betalen. Dat is een fors bedrag, maar zonder deze maatregelen hadden we de contributie met tachtig euro moeten verhogen. Dan was het waarschijnlijk snel gedaan met deze club.

Sociaal hart

Inmiddels zijn we, samen met partners en sponsoren, acties aan het optuigen voor onze leden. Zo willen we bijvoorbeeld bij de verkoop van tien infraroodpanelen er twee doneren aan achterstandsgezinnen. Het hart van Excelsior ’20 is namelijk niet alleen groen, maar ook sociaal.

Meer weten?

Nieuwsgierig naar onze slimme batterij? We vertellen je graag meer over de besparingen die je kan behalen, verzwaringen van netaansluitingen kan voorkomen en de andere mogelijkheden. Lees hier hoe wij te werk gaan of maak direct een afspraak!

Zestig complexen Bouwinvest krijgen Cube van iwell

Dat het net vol dreigt te lopen is inmiddels geen nieuws meer. Maar het levert nog steeds praktische problemen op, zo ondervond ook vastgoedbelegger Bouwinvest. Door te kiezen voor onze batterijoplossing, kunnen huurders in zestig van hun complexen van Bouwinvest tóch elektrisch rijden én laden. Inmiddels gaat Bouwinvest zelfs opschalen naar de Powercube.

Elektrisch laden

Bouwinvest investeert vermogen van institutionele beleggers, zoals pensioenfondsen en verzekeraars, in vastgoed. Al sinds 1952 belegt deze vastgoedbelegger ook namens bpfBOUW, het pensioenfonds van de bouw. In veel van hun appartementencomplexen neemt het aantal elektrische voertuigen snel toe, zoals overal in Nederland. De vraag naar elektrisch laden groeit dan ook enorm, maar op veel plekken kan het net niet worden uitgebreid. Verzwaren van het net kost miljarden en het kan jaren duren om dat te realiseren.

Onbezorgd elektrisch rijden én laden

Bouwinvest heeft onlangs zestig complexen geselecteerd en is voornemens de komende periode verschillende opdrachten te verstrekken om daar ook onze Cube neer te zetten. Zo kunnen er toch nieuwe laadpalen geplaatst worden, waardoor de huurders van Bouwinvest onbezorgd elektrisch kunnen rijden én laden zonder dat het net moet worden uitgebreid of verzwaard. Binnenkort gaat Bouwinvest zelfs opschalen naar de Powercube. Op die manier helpen wij ook hier de netbeheerders het elektriciteitsnet te ontlasten.

Ook aan de slag?

Wij helpen je graag met onze slimme batterijsystemen. Samen kunnen we de energievoorziening in Nederland verduurzamen en betaalbaar houden! Weten wat jij kunt doen om de energietransitie te versnellen? Neem gerust contact met ons op, we onderzoeken graag samen met jou hoe we een mooie oplossing kunnen ontwikkelen.