Je vrachtwagenpark elektrificeren? Zo lukt het wel

Steeds meer steden stellen een milieuzone in, waar je met de meeste dieseltrucks niet meer welkom bent. Meer en meer organisaties eisen van hun leveranciers dat ze elektrisch rijden. Of je nu actief bent in de bouw, in de logistiek of in goederentransport, elektrische trucks zijn in opmars. Maar het overstappen van diesel naar elektrisch brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Hoe ga je daarmee om?

Stroombehoefte van een kleine stad

Volgens een artikel van Bloomberg zal de verwachte stroombehoefte voor een grote vrachtwagenlaadplek in 2035 gelijk zijn aan die van een kleine stad. Maar ook het energieverbruik van een gemiddeld distributiecentrum met tien of vijftien trucks vertienvoudigt al snel door de overstap naar elektrisch vervoer. Laat staan als je honderd trucks of meer hebt rondrijden. Een uitdaging die zich, zeker met de huidige energiecrisis, niet vanzelf zal oplossen. Tel daarbij op dat bedrijven in steeds meer delen van het land hun elektriciteitsaansluiting niet kunnen uitbreiden omdat er sprake is van netcongestie. Ook de overstap naar duurzame energie wordt daarmee afgeremd, terwijl dat nu net dé oplossing zou zijn voor grote distributiecentra en transportbedrijven. Die hebben immers relatief veel ruimte voor zonnepanelen.

Minder afhankelijk van netbeheerder

Is het dan alleen maar ingewikkeld? Zeker niet!  Als je kijkt naar de total cost of ownership van elektrische trucks, kijk je niet alleen naar de aanschafprijs – die flink veel hoger is dan een dieselvoertuig –, maar naar het totale kostenplaatje gedurende de hele levensduur, inclusief de laadinfrastructuur. Met een batterij kun je de piekbelasting van je  netaansluiting verlagen. Dit maakt je minder afhankelijk van de netbeheerder.  Tegelijk hou je de energiekosten onder de onder de duim door  zonnestroom overdag op te slaan voor momenten waarop de trucks geladen worden,  in de avond en ‘s nachts.   Zo wordt je  energievoorziening niet alleen groener, maar ook goedkoper .

Investering die zich in 5-6  jaar terugverdient

Wij hebben een aantal businesscases  van bedrijven die niet verder konden groeien omdat er sprake was van flinke netcongestie in hun regio. Zo was er een distributiecentrum waar een kleine twee megawatt aan zonnepanelen op het dak lag die ze niet konden inzetten. Door te investeren in een 2,5 MWh-batterijsysteem  kon deze organisatie wel elektrificeren en verder groeien. De investering verdiende zich in vijf tot zes  jaar terug. Tel uit je winst.

Ook elektrificeren én verder groeien?

Wij helpen je graag met onze slimme batterijsystemen. Samen kunnen we de energievoorziening in Nederland verduurzamen en betaalbaar houden! Weten wat jij kunt doen om de energietransitie te versnellen? Neem gerust contact met ons op, we onderzoeken graag samen met jou hoe we een mooie oplossing kunnen ontwikkelen.

of kies hieronder een ander thema waar je meer over wilt weten.

Netcongestie

Een energietransitieversneller of -vertrager? Lees alles over het fenomeen netcongestie.

Energiemarkten

Hoe werken de energiemarkten? Lees alles over de verschillende energiemarkten en hun werking.

E-mobility

Wat is charge management? Lees alles over (snel)laders en slimme toepassing met energie-opslag.

Software

Wat is een EMS? Lees alles over energy management systemen en de rol van software in energie-opslag.

Veiligheid & regelgeving

Hoe veilig is een batterijsysteem? Lees alles over internationale en nationale regelgeving.

Slim batterijsysteem

Hoe werkt een slim batterijsysteem? Lees alles over de componenten van een batterijsysteem en hoe ze werken.

Altijd op de hoogte

De nieuwste artikelen, whitepapers en andere nieuwtjes altijd in je inbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.