Dieseltrucks vanaf 2027 dubbel belast, elektrische vrachtwagens rijden voorop

In 2027 staat de transportsector voor grote veranderingen: dieselvrachtwagens worden dubbel belast door het nieuwe Europese Emissiehandelssysteem (ETS2) en de vrachtwagenheffing. Dit maakt elektrische trucks steeds aantrekkelijker. Wat voor impact hebben de nieuwe belastingregels op transportbedrijven en welke rol spelen slimme batterijen hierbij?

Elektrisch versus diesel: de huidige stand

Op dit moment betaal je belasting voor de CO2-uitstoot van zowel elektrische trucks als diesel trucks via het Europese Emissiehandelssysteem (ETS). Kort gezegd zorgt het ETS ervoor dat vervuilers betalen voor hun uitstoot van broeikasgassen. Dat werkt als volgt: tijdens de raffinage van olie en de productie van stroom wordt CO2 uitgestoten. De olieraffinaderijen en elektriciteitscentrales moeten CO2-rechten inkopen via het ETS. Deze kosten worden doorberekend aan de klanten, in dit geval transportbedrijven die hun trucks met diesel tanken of elektriciteit gebruiken in hun e-trucks. Als je trucks laadt met zelf opgewekte zonnestroom, geldt dit natuurlijk niet. Op dit moment zijn de belastingen dus redelijk hetzelfde voor elektrische- en diesel vrachtwagens. Maar dat verandert vanaf 2027: vanaf dat moment wordt er ook belasting geheven voor de CO2-uitstoot aan de uitlaat van een truck.

Vanaf 2027 dubbele belasting voor dieseltrucks

Elektrische trucks stoten geen CO2 uit aan de uitlaat, terwijl dieseltrucks dat wel doen. Op dit moment wordt de uitstoot aan de uitlaat nog niet belast, maar dat gaat vanaf 2027 veranderen. Er komt namelijk een tweede versie van het ETS, genaamd ETS2. Dit vormt een aanvulling op het algemene Europese Emissiehandelssysteem en richt zich specifiek op vervoer. Met het ETS2 betaal je dan ook voor de CO2-uitstoot aan de uitlaat van diesel vrachtwagens. Deze kosten krijg je niet als aparte factuur, maar ze zijn al verwerkt in de brandstofprijs aan de pomp. De verwachting is dat je ongeveer €0,12 per liter diesel extra gaat betalen. Daarnaast betaal je nog een keer voor de CO2-uitstoot via de nieuwe vrachtwagenheffing, waarbij het tarief onder andere is gebaseerd op je CO2-uitstoot. Met een dieseltruck betaal je dus twee keer voor je uitstoot.

Van liters naar kWh

De dubbele belasting voor dieseltrucks maakt elektrische vrachtwagens steeds aantrekkelijker. Hoewel de overstap van liters naar kWh een grote verandering is voor transporteurs, maken steeds meer van hen deze stap omdat het een interessante investering is in een sector die hard wordt getroffen door de energietransitie. Transporteurs met een dieselwagenvloot hebben namelijk geen invloed op de literprijs van diesel. Dat terwijl de kosten voor diesel een van de belangrijkste variabelen zijn van hun businessmodel. Door over te stappen op elektrisch rijden en slim energiemanagement toe te passen, kunnen ze de prijs per kWh jaar op jaar voorspelbaar houden. Zo blijft de prijs per kWh binnen hun controle. Zeker wanneer er sprake is van zowel eigen opwek als energieopslag, kan de prijs per kWh aanzienlijk worden verlaagd.

Slimme opslag en management

De uitdaging met zonnepanelen, vooral voor transporteurs, is de mismatch tussen momenten van opwekking en verbruik. Trucks laden vaak pas aan het einde van de dag wanneer de zon ondergaat, omdat ze gedurende de dag op de weg zijn. Een slimme batterij kan de overdag opgewekte zonne-energie opslaan en ’s avonds naar de laadpalen sturen. Dit verlaagt de energierekening omdat er minder energie van het net nodig is voor het laden van de trucks. Bovendien krijgt een bedrijf door slim energiemanagement en monitoring een beter beeld van de prijs per kWh. Zo kan het ook invloed uitoefenen op de prijs per kWh, bijvoorbeeld door extra zonnepanelen te plaatsen.

Ben je overgestapt op elektrische trucks of van plan dat te doen? Neem gerust contact met ons op om de opties voor slim batterijopslag te bespreken.

of kies hieronder een ander thema waar je meer over wilt weten.

Netcongestie

Een energietransitieversneller of -vertrager? Lees alles over het fenomeen netcongestie.

Energiemarkten

Hoe werken de energiemarkten? Lees alles over de verschillende energiemarkten en hun werking.

E-mobility

Wat is charge management? Lees alles over (snel)laders en slimme toepassing met energie-opslag.

Software

Wat is een EMS? Lees alles over energy management systemen en de rol van software in energie-opslag.

Veiligheid & regelgeving

Hoe veilig is een batterijsysteem? Lees alles over internationale en nationale regelgeving.

Slim batterijsysteem

Hoe werkt een slim batterijsysteem? Lees alles over de componenten van een batterijsysteem en hoe ze werken.

Altijd op de hoogte

De nieuwste artikelen, whitepapers en andere nieuwtjes altijd in je inbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.